
Пасха арлын нууцууд
Дэлхийн өнцөг булан бүрт эрдэмтэд Пасха арлыг судлахыг хичээх тусам төдий чинээ бага ойлголтоос хэтрэхгүй байсаар байна. Шинэ онол, таамаглал, судалгаа нь бүрхэг дүр зургийг улам бүр төөрөлдүүлж байдаг, бараг хоосон 117 хавтгай дөрвөлжин км газар нутаг юугаараа онцлог вэ?
Саяхан Пасха арал дээр хөрсний дээж авахын тулд худаг мэт доош өрөмдлөг хийв. Эрдэмтэд ... цох хорхойн бүхэл бүтэн давхаргыг олж гайхширалд орсон ч одоогоор мэдэгдээгүй, цаашид үнэн хэрэгтээ олон арван өөр өөр асуултын, хариулт байж болох юм.
Ерөнхийдөө арлын түүхэнд санамсаргүй зүйл маш их байдаг. Үүнийг нээсэн капитан Хуан Фернандес өрсөлдөгчдөөсөө эмээж, нээлтээ нууцлахаар шийдсэн байдаг бөгөөд хэсэг хугацааны дараа тэр нууцлаг нөхцөлд санамсаргүй байдлаар нас баржээ.
144 жилийн дараа Голландын адмирал Жейкоб Роггевен Номхон далайн дунд байсан тэр газар дээр гарч зогссон үйл явдал нь Христийн амилалтын баярын өдөр болжээ. Тиймээс санамсаргүй байдлаар очсон Хеноисын тухай Те Пито арал нь нутгийн аялгуунаас орчуулбал Дэлхийн төв гэсэн үг бөгөөд Пасха арал болжээ.
Түүнээс гадна Адмирал Роггевен эскадрилийнхаа хамт тэр хавиар аялаад зогсохгүй Английн далайн дээрэмчид, Голландын экспедицээс 35 жилийн өмнө олдсон өөр олигтой газар нутгийг олохыг хичээсээр байсан ч үнэн хэрэгтээ, Дэвис болон түүний багаас бусад нь шинээр нээгдсэн архипелаг хараагүй. Тиймээс үр дүнгүй хайлтуудыг нь шоолж, усан доороос хайж болно гэж зөвлөж байв. Эцсийн эцэст эдгээр газруудад Номхон далайн ёроолд газар хөдлөлтийн идэвхжил нэлээд өндөр байгаа боловч галт уул дэлбэрч Дэвисийн газрыг сүйтгэж болзошгүй байв. Сэрсэн уулын гэнэтийн дэлбэрэлт нь нилээд том газар шороог ч амархан нурааж байв. Дашрамд хэлэхэд, Пасха арлын ойролцоо өөр газар нутаг байсан бөгөөд газрын зураглал хийж, нарийвчлан тайлбарлаж байсан ч ул мөргүй алга болжээ.
Асуулт гарч ирэв. Европчууд ирэхээс өмнө ч том арлууд, том архипелагууд эсвэл бүхэл бүтэн тив байж болох байсан уу?
Түүнд зориулж "Пасифида" хэмээх сайхан нэрийг хүртэл гаргаж ирсэн. Энэ нь усан доогуур удаан живсэн тухай аман домогт шууд бусаар батлагдсан юм.
Голландын дараа энэ арал дээр бусад судлаачид, эрдэмтэд, зүгээр л адал явдалд дуртай хүмүүс ирж байсан. Тэрээр соронзон мэт янз бүрийн хүмүүсийг татдаг байв.
Нэгэн цагт Адмирал Роггевен арал дээр хийсэн аяллаа дурсаж, уугуул иргэд "моай" шүтээнүүдийн өмнө гал түлж, хажууд нь толгой бөхийлгөөд суусан гэж мэдэгдэж байсан. Дараа нь тэд гараа нугалаад дээш доош нь сарвалзуулсан гэдэг ч энэхүү ажиглалтаараа арлын оршин суугчид болон шүтээнүүдийг нь тайлбарлаж чадахгүй, тэдгээр нь ямар нэгэн ариун нандин утгыг агуулсан нь бараг эргэлзээгүй юм хэмээжээ.
Арал дээр очсон судлаачид тус бүр нь шүтээнүүдийн зорилгын талаар таамаглал дэвшүүлэх үүрэгтэй гэж үздэг байв. Күүк бол эдгээрийг оршуулсан удирдагчдын хөшөө мөн гэж үздэг байв. 1915 онд арлыг судалж үзсэн Кэтрин Ротлеж зарим шүтээнүүдэд бурхдыг дүрсэлж, зарим нь бодит хүмүүсийг дүрсэлсэн гэдгийг санал болгожээ. Профессор Метрогийн хэлснээр эдгээр нь бурхад, эсвэл бурханлаг өвөг дээдэс, эсвэл зарим төрлийн удирдагчид байв. Тор Хейердал эдгээрийг Перугаас арал дээр ирсэн цагаан арьст хүмүүсийн хөшөө гэж үздэг байв. Харамсалтай нь арал дээр тохиолдсон золгүй явдлууд, дотоодын дайнууд, махчин омгийн дайралтуудын үеэр Пасчал ба моай нарын хоорондын харилцааг хэн ч онцгой сонирхсонгүй. Тэд тийм ч энгийн биш байсан бололтой. 1774 онд арал дээр очсон Жеймс Күүк мөн нутгийн иргэдийн ёс заншлын талаар нэлээд өнгөц тайлбар үлдээжээ.
Түүний тэмдэглэлд гол зүйл нь хэвтэж буй хөшөөнүүдийн тухай дурдсан байв, учир нь түүнээс өмнө ийм зүйлийг хэн ч анзаарч байгаагүй юм. Хөшөөнүүдийг дайтаж буй овог эвдлэж сүйтгэсэн гэсэн таамаглал байна. "Моай" хөшөөнүүд салхи, уснаас үүдэн өөрөө унасан байж магадгүй юм. Түүгээр ч үл барам бүх шүтээнүүдийг эрэг дээр нуруугаар нь харуулан суулгаж, арлын дотоод тал руу харуулсан байв. Газар хөдлөлт, усан доорхи галт уулын дэлбэрэлтээс үүдсэн анхны анхны том давалгаа нь нэгээс олон дүрсийг амархан унагах боломжтой байв.
19-р зууны хоёрдугаар хагаст бүх Полинезийн хувьд өвөрмөц ёслолыг арлын оршин суугчдын дээд бурхан болох Макемакед зориулжээ. Сонгогдсон Нэг нь дэлхийн хувилгаан болжээ. Түүгээр ч барахгүй сонирхолтой нь сонгуулийг жилд нэг удаа тогтмол явуулдаг байв. Үүний зэрэгцээ үйлчлэгчид эсвэл цэргүүд тэдэнд хамгийн идэвхтэй оролцдог байв. Энэ нь тэдний эзэн, гэр бүлийн овгийн тэргүүн Тангата-ману байхаас үл хамаарна. Арлын баруун үзүүрт орших Рано-Као галт уулын хамгийн гол гэгддэг Оронго хэмээх чулуурхаг тосгон гол мөргөл үйлдэх ёслолыг яг ийм зан үйлээр хийдэг. Оронго нь Тангата-манугийн шүтлэг бий болохоос нэлээд эрт оршин тогтнож байсан байх. Домогт Хоту Матуагийн өв залгамжлагч энд төрсөн гэдэг. Эргээд түүний үр удам хэдэн зуун жилийн дараа жил бүр зохиогдох тэмцээн эхлэх дохиог өгөх эрхтэй болсон.
Хавар Макемаке бурхны элч нар болох хар далайн хараацайнууд эргээс холгүй орших Моту-Као-Као, Моту-Ити, Моту-Нуй гэсэн жижиг арлууд руу нисдэг. Эдгээр шувуудын анхны өндөгийг анх олж, эзэндээ сэлж аваачиж өгсөн дайчин долоон гоо эмэгтэйг шагнал болгон авдаг.
Эзэн нь бүх нийтийн хүндэтгэл, эрх ямба хүртсэн удирдагч, тодруулбал шувуу - хүн болдог. Тангата-манугийн сүүлчийн ёслол нь XIX зууны 60-аад онд болсон бөгөөд Перугийн далайн дээрэмчинд сүйрлийн дайралт хийсний дараа шувуу - хүн сонгох хэн ч үлдсэнгүй.
Полинезид маш олон нууцыг асуусан ийм өндөр түвшний соёл иргэншилтэй уулзах боломжгүй болсон явдал юм. Нэмж дурдахад Полинезид уугуул хүн ам нь Пасха арал дээрх шиг геноцид биш юмаа гэхэд ийм хүчирхийлэлд хэзээ ч өртөж байгаагүй юм. Бараг бүх хүн төрөлхтөн онцгой эрх ашгийн төлөө өшөө авсан юм шиг арлын оршин суугчдын энэ цөөхөн хүн амыг устгахаар зорьсон юм шиг сэтгэгдэл төрдөг. Пасха арал дээр хэн нэгэн ердөө л амьд үлдэж чадсан нь гайхмаар юм. Олон зууны туршид цагаан арьстнууд хүн бүрийг сонирхсон асуултанд хариулт өгөх боломжтой хүмүүсийг ямар нэг арга замаар устгадаг байв.
1862 онд Перугийн далайн дээрэмчид арлын бүх эрчүүдийг боол болгохоор авч явжээ. Дараа нь Францын адал явдалт Жан Батист Дутрот-Борниер хаанаас ч юм гарч ирэн өөрийгөө эзэн хэмээн зарлаж, эцэст нь өөрийн харьяатуудад алагджээ. Хэсэг хугацааны дараа Христийн шашны номлогчид эртний бичээс бүхий таблетуудыг шатааж, тэрс үзэлтнүүдийг шургуу устгаж эхлэв. Хэдэн жилийн дараа арал дээр Европчууд хоорондоо тулалдаж эхлэв. 1888 онд арлыг өөрийн эзэмшлийн газартай нэгтгэсэн Чилийн эрх баригчид энд ялтан хорих колони байгуулав. Хэсэг хугацааны дараа хэн нэгний өвчтэй төсөөллийн дагуу Пасха арлыг үржил шимтэй хамгийн тохиромжтой газар гэж зарласан. Амьд үлдсэн Ханга-Роа хотоос бусад бүх сууринг шууд утгаар нь устгасан.
Энэ нь 20-р зууны эхэн үе хүртэл үргэлжилсэн. Чилийн иргэдийн эсрэг хийсэн сүүлийн нутгийн бослогыг 1914 онд дарав. Магадгүй энэ харгис туршилтуудын дараа л зогссон байж магадгүй юм, гэхдээ тэр үед арал дээр түүхэндээ ядаж нэг зүйлийг тодруулах хүн бараг үлдсэнгүй.
Өвөг дээдсийн нууцыг хадгалж, эртний агуу мэдлэгээ цагаан оршин суугчдаас нууж чадсан зөрүүд Пасха арлын тодорхой овог, дэг журам хэвээр байна гэж зарим хүмүүс үзэж байна. Энэ нь өнгөрсөн зууны 20-иод оны үед ийм байсан бөгөөд зарчмын хувьд энэ арал бараг дэлхийгээс тусгаарлагдсан нууц байдлаараа байж болох байсан нь магадлал багатай юм.
Одоо арал дээр гурван мянга орчим хүн амьдарч байна. Эдгээрээс ердөө 150 хүн нь цэвэр цусны Рапануй, бусад нь чиличууд ба метистууд юм. Гэсэн хэдий ч яг хэнийг цэвэр үүлдэр гэж үзэж болох нь бүрэн тодорхойгүй байна. Эцсийн эцэст арал дээр газардсан анхны европчууд хүртэл Рапануигийн оршин суугчид - арлын Полинезийн нэр нь угсаатны хувьд нэгэн төрлийн бус болохыг гайхаж байлаа. Бидний танил болсон Адмирал Роггевен түүний нээсэн газар дээр цагаан, свараг, хүрэн, бүр улаавтар хүмүүс амьдардаг гэж бичжээ. Түүгээр ч барахгүй арлын оршин суугчид өөрсдийн өвөг дээдэс нь өөр өөр ард түмнээс гаралтай гэдгийг өөрсдөө сайн мэддэг байв.
Одоогийн оршин суугчид нь полинезчууд боловч энэ нь үргэлж тийм байдаггүй. Үүнийг антропологи, хэл шинжлэлийн болон бусад олон судалгаанууд баталж байгаа бөгөөд энэ нь үнэн хэрэгтээ орон нутгийн оршин суугчдын боломжит өвөг дээдсийн суурьшлын газарзүйг бий болгоход хүргэсэн тул хүний төсөөллийн хязгааргүй байдлаас харж болно. Энэ жагсаалтад Викингүүд, эртний египетчүүд, нууцлаг Атлантчууд болон бусад олон хүмүүс багтсан болно. Гэхдээ энэ бүхэн анхны суурьшигчид хаанаас ирсэн болохыг хэн ч тодорхой мэдэхгүй байгааг дахин харуулж байна. Өмнөд Америкийн эргээс арлын оршин суугчдын шилжин суурьших тухай онолоо зөрүүдлэн хамгаалдаг дэлхийн алдарт аялагч аялагч Тор Хейердал ч, Паскалийн өвөг дээдэс Азид амьдарч байсан гэж үздэг хүмүүс ч биш юм. Хоёр онолыг дэмжигчид өөрсдийн зөв болохыг баттай нотолгоо олж байгаа боловч нөхцөл байдал үүнээс илүү тодорхойгүй байна.
Зарим шалтгааны улмаас 18-р зууны 70-аад оны эхэн үед, өөрөөр хэлбэл Күүк ирэхээс өмнөхөн Пасха арал сөнөх мэт ажил эхэлсэн байж магадгүй юм. Ихэнх судлаачид энэ нь ойролцоох Пойкийн хойгт суурьшсан овгийн хооронд үүссэн иргэний дайн байсан гэж үзэх хандлагатай байна.
Арал дээрх дотоод хүчирхийлэлтэй дайнууд нь яг үнэндээ "moai" байрлуулсан ahu - -сууринууд шиг бодит юм. Дашрамд хэлэхэд тэдний тоо нь арал дээр цөөн хэдэн овог байсан бөгөөд хүн ам маш их суурьшсан байсныг харуулж байна. Төрөл бүрийн эх сурвалжуудын дагуу оршин суугчдын тоо 2-оос 20 мянган хүний хооронд хэлбэлзэх магадлалтай бөгөөд ийм жижиг арлын хувьд хэтэрхий их юм. Дотоодын дайныг хүн ам хэт их, хоол хүнсний хомсдолоос болсон гэж ерөнхийдөө хүлээн зөвшөөрдөг. Арлын оршин суугчдын уур хилэн бие биен рүүгээ болон дайсны гэр бүлийн бэлгэдэл болох "moai" руу чиглэв.
Пасха арлын түүх, хөгжлийн талаархи ихэнх онол нь аман уламжлал дээр үндэслэсэн байдаг. Алдарт "ko hau motu mor rongorongo" хэмээх таблетын гар бичмэлийг бичсэн эх сурвалжид юу гэж бичсэнийг одоо хүртэл хэн ч ойлгож чадахгүй тул ийм зүйл тохиолдож байна. Тэдгээрийн дийлэнхийг Христийн шашны номлогчид устгасан боловч амьд үлдсэн хүмүүс энэ нууцлаг арлын түүхэнд гэрэл гэгээ оруулж магадгүй юм. Шинжлэх ухааны ертөнцөд эртний бичээсүүдийг эцэслэн тайлсан гэсэн мэдээллүүд удаа дараа сонсогдож байсан боловч сайтар нягтлан шалгасны дараа энэ бүхэн аман баримт, домог ярианы үнэн зөв тайлбар биш болсон юм.
Ихэнх эрдэмтэд ганцаараа, маш жижиг газар нутагт бие даан бичиг үүсэх боломжтой байсан гэдгийг хүлээн зөвшөөрдөггүй. Гэхдээ гаднаас оруулж ирсэн бол хаанаас ирсэн юм бэ? Бүх зүйл Хоту Матуа болон Пасха арлаар аялсан газраас буцаж ирэв. Үнэн хэрэгтээ аман домогт өгүүлснээр модон таблетыг авчирсан хүн байсан боловч одоог хүртэл тэд энэ газрыг тогтоож чадахгүй байна.
Пасха арлын бичээсийг иероглиф дээр үндэслэн бичсэн нь Полинезийн хувьд онцгой үзэгдэл болжээ. Номхон далайн арлууд дээр өөр хаана ч байсан иероглиф бичмэлийн ул мөр байсангүй. Бичих, график, материалын зарчмуудын хэл шинжлэлийн шинжилгээ нь Перу, Боливи, Месопотами, Эртний Энэтхэг, Хиттүүд, Шумерчууд, Египетчүүд судлаачдыг хэтэрхий хол байлгадаг. Хэрэв хүсвэл дэлхийн олон график систем, хэлтэй ижил төстэй зүйлийг олж болно. Гэхдээ энэ нь "ko hau motu morongorongo" -ийн агуулгыг илүү тодорхой болгохгүй. Нэг зүйлийг баттай хэлж болно - энэ бичгийг төгс эзэмшсэн сүүлчийн шинжээчид өнгөрсөн зууны 20-иод онд нас барсан бөгөөд тэдний эртний мэдлэг тэдэнтэй хамт булшлагдсан.
Хэрэв та Рано Кау эсвэл Рано Рораку галт уулын оргилд гарвал Оронго агуйгаар хүрээлэгдсэн харанхуй галт уулын нуурууд, шувуу хүнийг дүрсэлсэн хадны сүг зураг, цагаан хөөсөнд ордог бараг тунгалаг ханан дээр хэдэн цагийг өнгөрөөх боломжтой.
Холын арлууд дээр, одоо хүртэл хавар болгон хараацайнууд ирдэг Макемаке бурхны элч нар. Энд бүх зүйл хэдэн зуун жилийн тэртээ нууцлаг арал дээр бүх гаригийн эрдэмтдийн ойлгож, тайлбарлах гэж дэмий хичээдэг зүйл тохиолдсон шиг хадгалагдан үлджээ.
Эртний домогт өгүүлснээр хөшөө нь бие даан хөдлөх чадвартай байсан гэдэг. Энэ нь яг яаж гэж асуух нь утгагүй бөгөөд үүнийг нотлох баримт нотолгоо байхгүй хэвээр байна. Гэхдээ "майо"хөшөөнүүдийн хөдөлгөөний талаар олон таамаглал байдаг, зарим нь туршилтаар батлагддаг, гэхдээ энэ бүхэн зөвхөн ганц зүйлийг нотолж байгаа юм - зарчмын хувьд боломжтой байсан. Хөшөөг арлын оршин суугчид өөр хэн ч хөдөлгөөгүй бололтой. Үнэн үү, яагаад тэд үүнийг хийсэн нь тодорхойгүй байна уу?
Алс холын гар урчууд арлын зүүн хэсэгт байрлах Рано Рораку галт уулын энгэрт зөөлөн галт уулын туфф буюу чулуулагаар "майо" г сийлжээ. Дараа нь дууссан хөшөөнүүдийг налуу дээр буулгаж, арлын периметрийн эргэн тойронд байрлуулав.
Ихэнх шүтээнүүдийн өндөр нь таваас долоон метр байдаг бол сүүлчийн хөшөө нь 10, 12 метр хүртэл байжээ. Ийм "маой" -ны жин дунджаар 5 тонноос хэтрэхгүй. Туфф буюу үүнийг өөрөөр нэрлэдэг тул бүтцийн хувьд хөвөнтэй төстэй бөгөөд бага зэрэг нөлөөлсөн ч амархан нурдаг.
Эх сурвалж: Эртний түүхийн жим
Р.Сайхан-Уул
Энэ мэдээ танд таалагдаж байвал LIKE хийгээрэй. Танд баярлалаа.
Зочин
(122.214.0.249) 2014-04-23 11:25Baharhaj ba.Emgenel ilerhiilei.
Хариулах
Зочин
(103.23.51.9) 2014-04-22 17:38gaihamshigtai. sain torliig oloh boltugai
Хариулах
Зочин
(122.254.111.171) 2014-04-22 16:07gvnee emgeney
Хариулах